Arbetsskada: anmälan och ansökan om ersättning vid arbetsskada

16 februari 2024
Lotta Alberius

editorial

Att drabbas av en arbetsskada kan vara en traumatisk upplevelse, och det är viktigt att veta hur man ska hantera situationen korrekt för att få den nödvändiga hjälpen och ersättningen. Oavsett om olyckan inträffade på arbetsplatsen, på väg till eller från jobbet, eller om du utvecklar en arbetssjukdom på grund av ditt arbete, finns det viktiga steg att följa för att anmäla och söka ersättning för din skada.

Anmälan av arbetsskada

Den första och viktigaste åtgärden är att omedelbart anmäla arbetsskadan till din arbetsgivare. Detta bör göras så snart som möjligt efter att skadan inträffat, även om den verkar vara mild eller obetydlig. Din arbetsgivare har sedan skyldighet att dokumentera olyckan och skicka in en anmälan till Försäkringskassan och eventuellt till arbetsmiljöverket, beroende på skadans allvarlighetsgrad.

Det är viktigt att vara så detaljerad som möjligt när du beskriver skadan och hur den inträffade. Detta inkluderar tidpunkt, plats, och omständigheter kring olyckan samt eventuella vittnen som kan ha sett händelsen.

arbetsskada

Ansökan om ersättning

När skadan har anmälts korrekt är nästa steg att ansöka om ersättning. För att göra detta måste du fylla i och skicka in en skadeanmälan till Försäkringskassan. I skadeanmälan ska du beskriva skadans omfattning och hur den påverkar din arbetsförmåga. Det kan också krävas medicinska intyg eller andra dokument som styrker skadans existens och allvar.

AFA försäkring – din trygghet vid arbetsskada

AFA Försäkring är en av Sveriges största försäkringsbolag och erbjuder ett brett utbud av försäkringar för arbetstagare. Med en AFA försäkring kan du känna dig trygg och skyddad om du råkar ut för en arbetsskada. AFA erbjuder ersättning för både medicinska kostnader och inkomstbortfall som följd av arbetsskada eller arbetssjukdom.

Genom att teckna en AFA försäkring kan du säkerställa att du får den hjälp och ersättning du behöver vid en oväntad olycka på arbetsplatsen eller relaterad till ditt arbete. Ta kontakt med AFA för mer information om deras försäkringsprodukter och hur de kan hjälpa dig att skydda din ekonomiska trygghet vid arbetsskada. Det är alltid du som anställd som ska kontakta AFA Försäkring, och det gör du snabbt och enkelt. Du kan välja om du vill logga in på Mina sidor med BankID. Om du inte har BankID eller om du helt enkelt vill prata med någon går det också bra att ringa. Kontakta AFA försäkring på nummer 0771-88 00 99 . Kundtjänsten har öppet vardagar mellan klockan 8 och 17. En arbetsskada vill ju så klart ingen råka ut för, men om olyckan är framme är det skönt att veta att det finns hjälp att få.

Fler nyheter